– Så kom dagen som mange SEO professionelle har frygtet.
Google har slukket for søgeordsstatistik for den organiske trafik.
Hvis du er SEO professionel, eller hobby søgemaskineoptimist, så har du nok har lagt mærke til at der på det seneste er sket en stigning i (not provided) i over oversigten dine besøgendes søgeordsindgange
– nu er katastrofen så indtruffet.
Google har angiveligt lavet ALLE organiske søgninger om til SafeSearch.
Dog vil du stadig i Google Adwords kunne se hvilke søgeord der har udløst visninger og klik på dine annoncer.
BEMÆRK: Jeg har endnu ikke kunne bevise at det er slået igennem i Danmark endnu.
Så snart der er gået et par dage kender vi omfanget af de manglende nøgleord.
Men hvorfor gør Google organiske søgetermer anonyme?
Der er ikke kommet et svar fra Google, men en udbredt antagelse er at Google vil tvinge virksomhederne over i deres reklameafdeling, Adwords, hvis de vil se hvilke søgeord deres kunder søger på for at finde deres virksomhed.
Den uofficielle udmelding fra Google går på beskyttelse af deres brugernes privatliv, men den holder jo ikke helt når man stadig kan finde informationerne i Adwords. Den eneste forskel på Adwords søgeterms statistik og Analytics statistikken, er at man skal betale for at få statistikken i Adwords. Dette er ydermere endnu et bevis på at Google tænker på deres egen omsætning frem for de virksomheder, der benytter sig af SEO til at vise deres produkter i de organiske søgeresultater, fremfor at bruge penge på at annoncere gennem Google Adwords.
En anden, måske mere plausibel, holdning til hvorfor Big G har valgt at skjule søgeordsstatistikken for organiske søgeord, er politik. Det kan være en politisk bestemt beslutning fra Google, at være verdens vogtere når det kommer til verdensborgerens privatliv.
Deres motto ”Do no evil” kan være en direkte forløber til dette nye tiltag. Vi er fromme som lam, men hvis du betaler os en pose penge, så kigger vi den anden vej. Hvad kan jeg sige – den holder hvis heller ikke helt i retten.
Hvorfor er det lige vi er blevet så afhængige af Google?
Der er ingen tvivl om at Google har lagt strategien rigtigt fra dag 1.
Lav en masse gratis værktøjer og gør dem nemt anvendelige. (indsæt blot disse 3 linjers kode på din hjemmeside, og få adgang til GRATIS data – Analytics fødes)
Gør værktøjerne uundværlige og værdskabende.
Hjælp os med at hjælpe dig. (Webmaster Tools kommer til verden)
Giv de dovne hunde en mulighed for at betale sig fra at sætte sig ind i hvordan værktøjerne skaber værdi. (Adwords bliver født)
Gør det muligt at tjene penge på at vise de dovne hundes annoncer, og tjen penge (AdSense udvikles)
Nu kører det, og brugere af systemet får en masse viden, og tjener masser af penge.
Men hvem tror du lige tager det største stykke af fortjenesten?
Nu går det op for Big G at den gratis andel af fortjenestenskagen er blevet for stor, det er simpelthen blevet for nemt at tjene gratis penge på at optimere sine hjemmesider til at blive vist på side 1 af Google.
Nu sidder du nok og siger ”Det er bestemt ikke blevet nemmere at komme på side 1 på Google”
– men det er det altså, du har bare ikke fået øjnene op for opskriften.
Det er sikkert fordi du læser ”søgemaskineeksperternes” blogs og lytter til de mange Matt Cutts videoer på YouTube (som for resten også ejes af Google, og stadig er en uudnyttet indtjeningsmulighed for mange virksomheder, endnu).
Tror du virkelig at dem der tjener boksen på at rådgive virksomhedsejere og Søgemaskineoptimister som dig, vil give dig opskriften? Nej, du skal selv i gang med at sammensætte alle ingredienserne, og finder du den rigtige opskrift, så kan du, i en tid, komme op på side 1 af Google i løbet af få uger.
Ja, jo javel, du falder nogle gange ned igen når Google opdaterer deres søgealgoritmer, men så skal du bare i gang igen med at tilsætte eller fjerne ingredienser.
”Den er god med dig”
– Har du nogensinde set et resultat på side 1, som du ikke mente hørte hjemme der? » se der har du opskriften på ”side 1 på Google”
Men hvad gør vi så nu? Er det slut med SEO?
Det er så vidt vides stadig muligt at finde søgeordsdata i Google Webmaster Tools, selvom disse data er både forsinkede og til tider upræcise. Det giver dog stadig en god ide om hvilke søgeord dine besøgende har brugt for at finde din hjemmeside. Eftersom disse data er forsinkede med op til flere dage, har vi på skivende tidspunkt ikke overblik over om den seneste Google ændring får indflydelse på søgeordsstatistikken i Webmaster Tools.
En anden, men mere usikker, tilgang til dine søgeord, er at se på hvilke sider dine kunder kommer ind på fra Google og derefter gestimere hvilke søgeord, der er vigtige, og måske suppere disse gestimater med annoncer på Adwords, for at få valide data på søgeord.
Hvis du ikke allerede nu opsamler søgeord fra din egen søgeformular på din egen side, så er det nu du skal i gang med at indsamle data – data som Google ikke kan tage fra dig. Du har måske et fritekst-søgefelt på din side som kan give dig uundværlig viden, eller en formular hvor brugeren kan selektere i din produktliste.
Hvis du ligesom mig er træt af at se ”not provided” i din søgeordsliste, så har jeg et lille tip som jeg bruger, men du skal selv sammensætte ingredienserne til resultatet.
TIP: Det er muligt at lave ”not provided” om til den landingpage din bruger ender på med et kort stykke kode, som skal indsættes i Google Analytics, så du får noget i stil med det her:
Lidt baggrund der gik forud for fjernelsen af organiske søgeord i Analytics
For små 2 år siden, i maj 2010, ændrede Google politikken for SafeSearch, så det var muligt at søge uden at hjemmesideejeren kunne se hvad du havde søgt på, men de færreste sprang på den løsning.
Senere, i slutningen af 2011, besluttede Google at alle US brugere, som var logget ind på deres Google konto, skulle omfattes af SafeSearch protokollen.
Også den mobile søgetrafik blev omfattet af SafeSearch protokollen.
Links til Google udmeldinger:
18/11 2011 » Making search more secure: Accessing search query data in Google Analytics af Amy Chang, Google Analytics team
18/11 2011 » Making search more secure af Evelyn Kao, Product Manager
Vi så i Danmark den første besøgende med (not provided) den 20. oktober 2011.
Frem til februar 2012 lå andelen af (not provided) under 2 %, men så tog den også fart.
I marts 2012 rundede vi en andel på 10 %.
I oktober 2012 rundede vi en andel på 15 %.
I marts 2013 rundede vi en andel på 20 %.
I juni 2013 rundede vi en andel på 25 %.
Den 14. august 2013 startede en mere markant stigning i andelen af (not provided).
Her er noget infografik der understøtter udviklingen i (not provided)
Udviklingen i (not provided) fra Oktober 2011 frem til september 2013
Udviklingen i (not provided) for juli 2013
Udviklingen i (not provided) for august 2013
Udviklingen i (not provided) for september 2013
Den 23. september 2013 blev der angiveligt slukket for organiske keywords i Analytics.
Farvel til organiske keywords i Google Analytics.
Det er godt nok sk### irriterende, men man viste jo nok godt, det gik i den retning.
Håber der er nogen der tager bolden op og udvikler et værktøj, der vil kunne give en de samme resultater som GA gjorde.
Ved du om der allerede er noget alternativ på markedet?
Frank
Desværre er der ikke et værktøj på markedet der kan hive søgeordene ud fra søgninger på Google.
Jeg må lige præcisere at det udelukkende er søgeord fra søgninger på Google der nu kommer til at være (not provided)
Søgninger på Bing, Yahoo, Jubii og andre vil stadig fremgå i Google Analytics med deres respektive søgeord.
Det er selve måden google.dk, google.com og andre Google søgemaskiner er programmeret på, som gør det umuligt at spore hvad den besøgende har søgt på.
Kort fortalt, så har Google ændret deres webadresse fra http://www.google.dk til https://www.google.dk, og det er det lille s, som gør den store forskel. HTTPS er en såkaldt sikker HTTP forbindelse, som ikke medsender data til andre sider, selv ikke andre HTTPS sider.
I tidernes morgen kunne man kigge på den side der sendte den besøgende ind på din side, og på google.dk var det nemt at se hvad den besøgende havde søgt på, da Googla havde bygget deres URL op på følgende måde:
http://www.google.dk/search?q=realseo
Her kunne man ved at se på den henvisendes URL se på parameteret at q=realseo – altså at der var søgt på realseo.
Nu har Big G lavet deres websideadresse om til https://www.google.dk/search?q=realseo
Hvis man kigger på den side der har henvist den besøgende vil ?q=realseo ikke længere fremgå, da det er en del af den sikre protokol, ikke at medsende parametre – altså er der ikke nogen måde at gennemskue hvad den besøgende har søgt på. Du kan dog stadig se at det er en besøgende fra google.dk
Citat fra Wiki om HTTPS:
Jeg håber du kan bruge min forklaring. 🙂
Hvis søgeordsatstistik kan findes i Google adwords. Hvad er så det store problem?
Du kan se søgeordstatistik for dine ANNONCER i Adwords (og Analytics hvis de er koblet rigtigt sammen)
Som indlægget ligger op til er det søgeordsstatistikken for ORGANISK søgning der ender med 100% not provided indenfor de næste måneder.
Hvis du vil læse mere om 100% not provided, vil jeg anbefale dette site: WhiteBoard Thuesday
Der er en god video om det nye tiltag fra Google
Ja, bliver vist nødt til at optimere til andre søgemaskiner end Google. Ikke fordi der kan forventes den helt store trafik, men alene for at få lidt info om, hvad de besøgende har søgt på.
Det lyder som en rigtig god ide Kenneth Wellin.