Spring til indhold
Hjem » Google Analytics » Er der forskel på Afvisningsprocent og Afslutningsprocent

Er der forskel på Afvisningsprocent og Afslutningsprocent

Et af de spørgsmål jeg fik om Google Analytics her i ugen, var:

Hvad er forskellen på Afvisningsprocent og Afslutningsprocent ?

Det simple svar er ikke lige til, men lad os prøve med en af de evigt populære sammenligningssvar fra den virkelige verden.

Red Chesterfield Sofa
Afvisningsprocent vs. Afslutningsprocent

Forestil dig en kunde kommer ind i Hr. Hansens møbelforretning. Kunden kigger på den nye røde Chesterfield sofa, og forlader butikken uden at kigge på andet.
Denne kunde er Afvisningsprocenten.

En anden kunde kommer ind i møbelforretningen, kigger på reoler, skabe og senge. Det sidste kunden kigger på inden han forlader butikken er den røde Chesterfield sofa.
Denne kunde er Afslutningsprocenten.

Der er ofte stor forskel på de to tal, men andre gange er de stort set ens.
Lad os tage et par eksempler fra den virkelige verden (www-verdenen)

Vi har en side der omhandler rejser fra Tyskland.
Siden har den seneste måned haft 19.753 sidevisninger, heraf 811 indgange (kommet udefra til siden)
Afvisningsprocenten 15,66 % mens Afslutningsprocenten er 5,23 %.
Regnestykket er som følgende:
19753 x 0,1566 = 3.093 besøgende så siden som den første, og gik igen.
19753 x 0,0523 = 1.033 besøgende havde surfet rundt på siden, og endte her inden de forlod siden.
19753 – 3093 – 1033 = 15.627 besøgende (79,11 %) fandt det på siden de søgte, og klikke videre.

Et andet interessant tal, er sammenhængen mellem Sidevisninger og Unikke Sidevisninger
Der har på siden om rejser til Tyskland været 19.753 sidevisninger, men antallet af unikke sidevisninger er 7.988.
Hvis man fratrækker Afvisningsprocenten fra sidevisningerne på 19.753, ender man på 16.660 sidevisninger.
Ser man på det tal, som er de sidevisninger, som ikke er Enkeltside-visninger, kan man se at den besøgende i gennemsnit ser siden 2.09 gange i løbet af et besøg. Interessant, ik?
Udregnet således: (19.753 – 3.093) / 7.988 = 2,0856

Graver man lige et spadestik videre, kan man se at 1.773 (svarende til ca. 9 %) af sidevisningerne bliver vist i browseren Safari, har en Afvisningsprocent der er næsten dobbelt så høj som siden generelt, nemlig 29,94 %
Det viser sig hurtigt at 1.481 af de besøgende kommer fra en Tablet computer, og 113 kommer ind på siden med en mobiltelefon.
De sidevisninger der bliver vist på mobiltelefonen klarer sig SUPER dårligt i forhold til Tavle-computeren.
Mobil-visninger har en Afvisningsprocent56,52 %, så noget tyder på at siden ikke er særlig anvendelig i en mobilbrowser.
Dog skal det siges at de 113 sidevisninger kun svarer til 0,57 % af det samlede antal sidevisninger, så måske vi skulle finde et andet sted at sætte ind, så hellere kigge på de 1.481 besøg fra tavle-computere.

Jeg elsker at grave i Analytics, og jeg vil gerne høre om du har kunne grave noget interessant eller uventet op.
Smid meget gerne en kommentar herunder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.